Om effectief samen te werken is het van belang zicht te hebben op je eigen communicatiestijl en de bijbehorende kwaliteiten en valkuilen. De teamleden leren in deze training hoe zij met dit inzicht kunnen aansluiten bij collega’s met een andere communicatiestijl. Dit doen zij met hulp van interactieve oefeningen en een trainingsacteur om uiteindelijk op een professionele wijze feedback te kunnen geven en ontvangen.
Vanuit de theorie van Stephen Covey krijgen de deelnemers zicht op de invloed die zij hebben op de onderlinge samenwerking. Niet naar anderen wijzen, maar zelf het initiatief nemen. Met dit als uitgangspunt neemt het team de interne communicatie van de school onder de loep en maakt concrete verbeterplannen.
De deelnemers leren communicatievaardigheden die zij kunnen inzetten bij collegiale consultaties.
In verschillende oefeningen leren de deelnemers vaardigheden om een oudergesprek goed voor te bereiden en te leiden. Daarnaast leren zij in hun communicatie op een professionele wijze aan te sluiten bij verschillende typen ouders. Een trainingsacteur helpt hen hierbij.
De volgende onderwerpen komen hierbij aan bod:
De training bestaat uit vijf modules van ieder een dagdeel, met uitzondering van module 5 die anderhalf dagdeel beslaat. Afhankelijk van de voorkeur van de school kunnen we deze modules in verschillende vormen aanbieden.
Deze training is gevalideerd door de registercommissie. De deelnemers kunnen de gevolgde modules opnemen in hun register.