Het geven van een goede les is niet alleen een vak, maar ook een kunst. De leerkracht combineert het didactisch handelen, klassenmanagement en pedagogisch klimaat en de keuzes in het lesprogramma tot een doelgerichte les. Iedere leerkracht heeft daarbij zijn eigen stijl van lesgeven waardoor iedere les uniek is.
In deze training gaat het om het doelgericht inzetten van de opbouw van een les, het benutten van de juiste werkvormen en integreren van nieuwe inzichten. ‘De kunst van het lesgeven’ betekent dat de leerkracht weet hoe je goed les geeft, wanneer je bepaalde technieken gebruikt en waarom je dit doet.
Het resultaat is dat de leerkracht concrete lesdoelen beter en sneller bij alle leerlingen behaalt.
Octo gebruikt het directe instructie model (EDI) als kapstok voor de opbouw van een efficiënte les. De verdiepingsonderwerpen en technieken worden geïntegreerd in deze lesfasen.
De training bestaat uit 5 delen (meestal 3 aparte dagdelen en de laatste 2 delen als een studiedag). Daarnaast wordt iedere leerkracht eenmaal bezocht door een trainer van Octo om individueel feedback te krijgen op de les. Inmiddels hebben 75 scholen “de Kunst van het lesgeven” gevolgd met zeer positieve resultaten.
De kunst van het lesgeven 2015 met activiteitnummer 1k18NCPg79 is gevalideerd door de registercommissie. Deze is met 36 RU (registeruren) opgenomen in registerleraar.nl. De deelnemers kunnen de gevolgde modules opnemen in hun register.